Kennismaken met de Hindoeïstische cultuur

Projecten ›› Utrecht ›› 2017 ›› Kennismaken met de Hindoeïstische cultuur
Zes studentes van Veritas in Utrecht zijn aan de slag gegaan met groep 7/8 van de Hindoeïstische basisschool Shri Krishna. Het gekozen thema door de kinderen was ontmoeting en contact. De kinderen wilden namelijk graag aan de wijkbewoners laten zien wat het Hindoeïstische geloof inhoudt en hoe ze daar op hun school mee om gaan, ook omdat de school op een groot schoolplein staat met nog twee (niet hindoeïstische-) basisscholen.

In de bedenk en doe sessies werd er bedacht dat de kinderen graag een cultuurfestival wilden organiseren, met lekkere hapjes, een modeshow, henna, en nog veel meer aspecten van de Hindoeïstische cultuur. Deze klas was echt een goed team, want binnen no-time waren er uitnodigingen versierd en verstuurd, hadden bijna alle kinderen hun ouders gemobiliseerd om te helpen met koken en werd er door de kinderen samen met de studenten een draaiboek opgesteld.

Ook de kinderen van deze scholen waren uitgenodigd om elkaars leefwereld te leren kennen. De kinderen hadden lekkere hapjes gemaakt, maakten mooie henna-versieringen bij bezoekers en er waren verschillende spellen te spelen. Zo hadden ze een quiz bedacht over het hindoeïsme, maar konden ook de jongere bezoekers zich ook wagen aan een potje blikwerpen. Voor de bezoekers, de kinderen en de studenten was het een bijzondere ervaring. Het was een leerzaam project voor alle partijen.

Naast het cultuurfestival hebben de kinderen van groep 7/8 ook een dag mee gekeken in de leefwereld van de studenten. De kinderen zijn op stap geweest naar de Universiteit van Utrecht waar ze een rondleiding hebben gekregen door de Universiteitsbibliotheek in het centrum. Ook zijn ze bij de sociëteit van hun vereniging Veritas geweest. Hier hebben ze onder andere gedanst in de danszaal en geleerd over de geschiedenis van de vereniging. De studenten wilden de kinderen laten zien dat het studentenleven meer is dan alleen maar in de boeken zitten.
Stad: Utrecht Wijk: Vleuten – de Meern
School: Shri Krishna