De ander ontmoeten in Ondiep

Projecten ›› Utrecht ›› 2017 ›› De ander ontmoeten in Ondiep
Hoe kunnen basisschoolleerlingen buurtbewoners met elkaar in contact brengen? Een moeilijke vraag waar de leerlingen van OBS Jules Verne in Utrecht een antwoord op hebben gevonden. Samen met studenten van studievereniging Perikles gaan ze een ontmoetingsmarkt organiseren. Hierbij staan gezellige activiteiten centraal en leren buurtbewoners door middel van opdrachten en lekker eten elkaar en de leerlingen kennen.

"Het project omvat zowel voorbereiding als uitvoering, een start en finale, wat de leerlingen veel inzichten en voldoening geeft.’’
– Meester Jort, OBS Jules Verne

Samen werken samen ontmoeten
Buurtbewoners in de wijk Ondiep en de leerlingen ervaren de wijk over het algemeen als erg gezellig. Tijdens de tweede Bedenk- en Doesessie gingen leerlingen de wijk verkennen en praten met buurtbewoners.

Alhoewel de wijk gezellig wordt genoemd viel het op dat veel buurtbewoners elkaar niet kennen en er daarnaast veel gelijksoortige winkels zijn. Door samen met de leerlingen te brainstormen, mindmaps te maken en creatieve spelletjes te spelen kwamen zij erachter dat het organiseren van een ontmoetingsmarkt een goede toevoeging zou kunnen zijn aan de buurt.

De leerlingen zijn al met al erg enthousiast en weten van aanpakken. Ook is er een prettige samenwerking tussen de studenten en leerlingen, waarbij deze ook al veel van elkaar weten. Zo hadden de studenten een vlog gemaakt waarin het studentenleven geschetst werd, was er een quiz en werden er spelletjes gespeeld. Ook staat de leerlingen nog een uitstapje naar de universiteit te wachten.

"Voor mij is het belangrijk om de leerlingen uit te dagen, om hen te prikkelen. Hierdoor komen zij erachter wat er allemaal mogelijk is en waartoe zij in staat zijn."De ander ontmoeten in Ondiep, UtrechtJeroen van Velzen, Jeroen van Velzen, studievereniging Perikles

Kinderen: OBS Jules Verne
Studenten: Perikles