SSR en De Sleutelbloem pimpen het schoolplein

Projecten ›› Leiden ›› 2015 ›› SSR en De Sleutelbloem pimpen het schoolplein
Studentenvereniging SSR wilde graag hun krachten inzetten voor de stad Leiden. Een clubje van 8 studenten is samen met de kinderen van basisschool De Sleutelbloem aan de slag gegaan om hun schoolplein te pimpen.

Wijklessen
De eerste wijkles stond in het teken van elkaar leren kennen. Tijdens de tweede wijkles trokken de studenten en kinderen na een verhaal over de geschiedenis van Leiden samen de wijk in. Gedurende de wijkverkenning vielen al een aantal dingen op: het schoolplein is erg kaal, er ligt veel hondenpoep op de stoep en er is weinig kleur in de wijk.

Uit de wijkverkenning kwamen vier “hot topics” naar voren: het schoolplein, een hondenuitlaatpark, een boomhut en moestuin en een voetbalpark. De kinderen hebben democratisch gestemd en het schoolplein en de boomhut kregen de meeste stemmen. Tijdens dit project werd besloten de moestuinbakken te realiseren. Ze zijn gelijk druk aan de slag gegaan met het maken van tekeningen om dit idee verder uit te werken. Tijdens de andere wijkles werden de plannen verder uitgewerkt. Het idee van de boomhut wordt verder uitgewerkt tijdens een nieuw move project met SSR in 2015.

Verbindende activiteit
De kinderen van groep 7/8 hebben tijdens de verbindende activiteit een kijkje genomen in de wereld van de rechtenstudent. Ze waren onder de indruk van het KOG, de rechtenfaculteit van Universiteit Leiden. De rondleiding bracht hen langs hardwerkende studenten, een gezellige internationale coffee corner en kunst met een historie. Sommige kinderen zagen dit in de toekomst wel zitten.

Op SSR maakten de kinderen kennis met het leven op een studentenvereniging. Na een ontdekkingstocht door het pand was het tijd om een lekker gezonde lunch te verorberen, want honger hadden ze! Daarna ging het er wat serieuzer aan toe. In een ledenvergadering werden de plannen voor de wijk besproken.

"Konden we de kinderen maar elke maand uitnodigen, dan was elke ledenvergadering zo’n groot feest"SSR en De Sleutelbloem pimpen het schoolplein, LeidenJaafar, Commissielid SSR

Alle ideeën zijn gebundeld in een boek en met een paar mooie woorden door de kinderen aangeboden aan wethouder Roos van Gelderen. Met veel plezier nam ze deze in ontvangst en nodigt ze de kinderen graag uit om op het Gemeentehuis verder te praten over de plannen. Tot slot werd aan alle kinderen een certificaat uitgedeeld voor de inzet tijdens het project. Er is 28 keer met de hamer geslagen en onder luid gejuich heeft iedereen zijn certificaat in ontvangst genomen. De dag is afgesloten met spelletjes op de zolder zoals Jenga, Halli Galli en Juffen en een kinderdisco in de danszaal. Met de discolichten aan en het volume voluit gingen de kinderen helemaal los.

Het resultaat
Inmiddels is de eerste stap gezet om het schoolplein groener te maken. Samen met Marian Kathmann (Duurzaam Leiden) zijn ze aan de slag gegaan om de moestuinbakken te vullen met bloembollen. Lekker tot de ellebogen diep in de modder! En nu maar afwachten hoe ze in het voorjaar het plein op gaan fleuren. fleuren. Ondertussen gaan de leerlingen van groep 7 en 8 in een nieuw project verder met het realiseren van de boomhut.
Studentenvereniging: SSR
Basisschool: Basisschool De Sleutelbloem